افزونه جلالی را نصب کنید.
6
رییس پارک ملی گلستان :

رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی جمعیت علفخواران پارک ملی گلستان

  • کد خبر : 1912
  • 04 آذر 1402 - 9:30
رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی جمعیت علفخواران پارک ملی گلستان
رییس پارک ملی گلستان از رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی جمعیت گونه‌های علفخوار مد نظر در مقایسه با سال گذشته خبر داد.

به گزارش صیدنیوز، مهدی تیموری اظهار کرد: در این سرشماری ۱۱ هزار و ۶۱۷ راس قوچ و میش، کل و بز و آهو آمارگیری شد که با برآورد وجود هزار و ۵۰۰ راس مرال و شوکا و همچنین سه هزار و ۵۰۰ راس گراز جمعیت گونه‌های علفخوار پارک ملی گلستان بیش از ۱۶ هزار راس پیش بینی می‌شود.

وی مهمترین دلایل تداوم رشد جمعیت علفخواران پارک ملی گلستان را همکاری خوب مردم با شورای راهبری و اجرای طرح‌های مدیریتی و حمایت سازمان محیط زیست در تخصیص اعتبار برای تجهیز محیط‌بانی‌ها و خریداری تجهیزات حفاظتی و گشت‌های شبانه روزی نیروهای محیط زیست دانست.

رییس پارک ملی گلستان ادامه داد: هم اینک نزدیک به ۴۰ نفر از روستاییان حاشیه پارک به عنوان همیار و آتش‌بان به صورت شبانه روزی در موضوعات حفاظتی با محیط‌بانان همکاری دارند و علاوه بر آن مردم بومی در مرمت و بهسازی چشمه‌ها کمک می‌کنند و یا با مشاهده افراد غریبه و مشکوک برای شکار غیرمجاز مانع آنان شده و به نیروهای حفاظتی اطلاع می‌دهند.

وی با اشاره به سیل اخیر که باعث جبران خشکی چشمه‌ها و پرآب شدن رودخانه‌ها و افزایش سرسبزی طبیعت برای زیستمندان این ذخیره‌گاه حیات وحش شد، بیان کرد: در فصل جفت‌گیری جانوران پارک ملی گلستان قرار داریم و امیدواریم بهبود وضعیت آبی در این مقطع زمانی، نوید بخش افزایش بیش از پیش جمعیت زیستمندان این پارک در آینده باشد.

وی سهل‌انگاری در خاموش کردن آتش، سرعت زیاد هنگام تردد در جاده عبوری از پارک ملی گلستان و ورود دام‌های واکسیناسیون نشده به زیستگاه‌های پیرامونی حیات وحش این پارک را از جمله عوامل تهدید کننده این ذخیره‌گاه دانست از مردم خواست همکاری بیشتری در این رابطه داشته باشند.

رییس پارک ملی گلستان بیان کرد: از سالیان قبل پنج تفرجگاه در مناطق «گلشن، آبشار و چشمه گلستان، گلزار و میرزابایلو» با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های اولیه مانند دسترسی به آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و نمازخانه در مطالعات تفصیلی پارک ملی گلستان مصوب شد و همچنین برخی زیرساخت‌ها هم در منطقه گلشن و میرزابایلو به واسطه مرکزیت بازدیدکنندگان از موزه تاریخ طبیعی فراهم است.

تیموری آمار بالای تردد خودروهای عبوری گردشگران و مسافران و تنوع قومیتی ساکنان در روستاهای حاشیه این پارک را در کنار ویژگی‌های طبیعی و گونه‌های جانوری و گیاهی و تنوع اقلیمی از دیگر مزیت‌های پارک ملی گلستان برشمرد و گفت: مدل مدیریت مشارکتی در نظر گرفته شده برای این پارک با همراهی بیشتر جوامع محلی، فرصت خوبی برای توسعه بحث اقتصادی آن با استفاده از ظرفیت گردشگری است.

وی افزود: توانمندسازی جوامع محلی با ایجاد شغل‌هایی مرتبط با حفاظت مد نظر است به عنوان مثال ایجاد فضاهای گردشگری با پیش بینی فضاهای اقامتی، تفریحی و خدماتی یکی از مشاغل کمک کننده به حفاظت از این ذخیره‌گاه زیست کره محسوب می‌شود.

به گفته تیموری، تقویت گردشگری و فعالیت بوم‌گردی‌ در حاشیه پارک ملی گلستان برای معرفی بهتر جاذبه‌های طبیعی آن علاوه بر درآمدزایی با توجه به تغییر سلیقه گردشگران به سمت حضور در طبیعت به‌جای سکونت در هتل‌های لوکس، می‌تواند تمام خانه‌های روستایی اطراف پارک را به بوم‌گردی تبدیل کند.

وی با اشاره به تلاش پنج ساله برای راه‌اندازی تفرجگاه‌های مصوب با کارکرد واقعی خود با همکاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در پارک ملی گلستان، از مسوولان حوزه محیط زیست در سطح ملی و استانی خواست همراهی بیشتری را برای انجام مراحل اداری پیرامون فراهم شدن شرایط واگذاری این تفرجگاه‌ها به بخش خصوصی و آماده سازی آنها برای ارائه خدمات در شان و جایگاه گردشگران و مسافران داشته باشند.

لینک کوتاه : https://www.seydnews.ir/?p=1912

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.